top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAnneloes

Blue Monday je kan me wat!

Blue Monday. Zogezegd de meeste deprimerende dag van het jaar. Nu is 2020 al een jaar wat we niet snel (nooit) zullen vergeten, komt dit er ook nog eens bij. Wist je dat Blue Monday tot stand is gekomen na een publiciteitsstunt van het reisagentschap SkyTravel? Door in te spelen op deze schijnbaar sombere periode, hoopte dit reisbureau dat mensen alvast hun zomervakantie zouden vastleggen. Reismomenten die niet helemaal volgens planning gegaan zijn. In plaats van in te spelen op sombere gevoelens, vind ik het veel leuker om mensen een goed gevoel te bezorgen. Dus ik geef er een positieve draai aan dit jaar! Hoewel de meesten van ons nog even wachten op iets meer zekerheid voordat we weer massaal gaan boeken, is het ook wel fijn om ergens naar uit te kunnen kijken én aan terug te denken. In deze blog neem ik je mee in reismomenten die niet helemaal zijn gegaan zoals gepland. En ik beloof je een glimlach op je gezicht te bezorgen. Großglockner Hochalpenstraße, de mooiste alpenweg in Oostenrijk. Met stip op nummer 1 staat denk ik toch wel de Großglockner Hochalpenstraße. De naam alleen al klinkt veelbelovend. Een van de, al dan niet dé, mooiste alpenweg in Oostenrijk met schitterende vergezichten. Zelfs hun slogan zegt het “Real roads have a view.” ….Tenzij je Luuk en Anneloes heet. Het was hartje zomer, 14 augustus, en we waren vroeg uit de veren voor deze prachtige roadtrip. Kriebels in mijn buik voor wat er ons te wachten stond, en natuurlijk klaar om het perfecte plaatje te schieten. Had ik me daar toch even mooi in vergist zeg! Eenmaal aangekomen bij het startpunt, vroeg de aardige Oostenrijkse dame of we onze sneeuwkettingen mee hadden… Eh nee, niet dus, maar we mochten toch doorrijden. Ik zag het toen nog rooskleurig in, ik bedoel, sneeuw, in de zomer, op juist deze ene dag, onmogelijk! Maar.. niets was minder waar. En zo reden wij over de Großglockner, met niet meer dan 2meter zicht, stapvoets over de alpenweg met die schitterende vergezichten. Tja… weersomstandigheden kun je niet plannen! Je snapt, dit verhaal hebben we nog vaak moeten aanhoren tijdens menig familiediner. Ach, on the bright side, we hebben in ieder geval een hele goeie reden om nog een keer terug te gaan.

Expectation vs Reality.

Social Media en het streven naar perfectionisme. Influencers nemen ons mee naar de meeste mooie plekjes op aarde, en gaan tot het uiterste voor het perfecte plaatje. Sommige gaan zelfs nog een stap verder, door met gevaar voor eigen leven bijvoorbeeld ergens aan een cliff te hangen. Helaas is dit dan ook meermaals fout afgelopen. Wees gewaarschuwd! Ook ik geef eerlijk toe, dat ik blij word van mooie, bijzondere plekken. En zie het ook echt als een uitdaging om telkens weer iets nieuws te ontdekken. Uiteraard blijf ik wel verstandig. Het nadeel van mooie plekken bezoeken die je gevonden hebt op het internet… je bent natuurlijk niet de enige. En dan kom ik uit op nummer 2: Toeristen die ongepland jouw perfecte plaatje verstoren. De Blue Mountains met toeristen die in je beeld lopen, een zonsopgang aan het meer van Bled (link) die bruut verstoort wordt door een schreeuwende toerist of die ene keer dat je een toerist vraagt om een foto te maken van jou en de Eiffel toren en de helft van de Eifeltoren erop staat. Yep, ik kan ze allemaal afvinken. Om te gieren, maar op het moment zelf vaak wat minder leuk. Tip van mij: Leg die telefoon/camera een keer weg en geniet. Gewoon geniet. Punt. Tegenwoordig zijn we er zo op ingesteld dat als we weten dat er iets moois aan komt, we gelijk naar onze camera grijpen. Doe dit eens een keer niet. Maar absorbeer eerst de omgeving, geniet van het uitzicht, van de vrijheid, de frisse lucht, de geluiden. En sta even stil in het moment. Als je goed kijkt, zie je schoonheid in bijna alles. En dit wordt lang niet door iedereen opgemerkt. Voelt een stuk beter! Enne… deze tip werkt ook vast op deze Blue Monday.

"Tourists. Can't live with them, can't live without them" - Anneloes


Trouwens, honger hebben en niets tegenkomen onderweg! Ik hou ‘m kort, maar niets zo vervelend als dat. Hoewel je dit natuurlijk wel enigszins zelf in de hand hebt, is het toch knap jammer als je een mooie wandelroute hebt uitgestippeld met culinaire stops en alle stops zijn dicht. Next stop: Het huwelijksaanzoek dat niet liep zoals gepland. De Via dell’Amore. De weg van de liefde. Gelegen in het prachtige Cinque Terre, start deze route vanuit Riamaggiore naar Manarola. Dit zou hét plekje worden waar Luuk, in de zomer van 2014, mij ten huwelijk zou vragen. Ik nietsvermoedend natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat Luuk er aardig van baalde toen we op plek van bestemming aankwamen en we een hele grote dichte poort aantroffen. Tja…. Wat nu! Uiteindelijk hebben we de trein gepakt naar Corniglia en vanuit Corniglia zijn we gaan lopen naar het sprookjesachtige Vernazza. Luuk met al die tijd de ring verstopt in zijn wandelschoen, haha. Na een verfrissende duik, is het moment dan toch daar, en gaat Luuk op zijn knieën. Niet volgens plan, maar zeker net zo romantisch. En dan…. 6 jaar later. We vieren ons 5-jarig huwelijksjubileum in Vernazza. Na een heerlijke lunch en prosecco uiteraard, steken we nog een kaarsje aan in het kerkje. Op hoop van zegen…. Eenmaal thuis, komen we tot een bijzondere ontdekking. Vernazza heeft een souvenir achtergelaten, want op het moment van dit schrijven ben ik 22 weken zwanger. Een mooier verhaal op Blue Monday heb je denk ik nog niet gehoord, wel? Moraal van dit verhaal: Je kunt niet alles plannen zoals van tevoren bedacht! En dat maakt het leven nou juist zo mooi. Vernazza met haar prachtige kerkje in Cinque Terre.

Nu ik dit allemaal zo schrijf, heb ik al weer helemaal zin in het volgende reisje. Waar dat heen gaat, geen idee! Grote kans dat het eerste uitstapje binnen Nederland zal zijn. We plannen nog even niets. Stiekem hoop ik dat we in augustus al een keer lekker met de baby weg kunnen en de wintersport voor 2022 staat al in reservering. Geniet ervan mensen! Enne… Blue Monday kan me wat! 2021 we gaan ervoor, op naar mooie herinneringen!

168 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page